Rozhledny v České republice

S c h o l z b e r g

Tato opravdu zvláštní stavba vznikla v květnu roku 2006 na návrší Scholzberg nad obcí Horní Maxov v Jizerských horách. Její autor arch. Martin Rajniš (autor poštovny na Sněžce a rozhledny Bára u Chrudimi) ji postavil na svém pozemku a nazval 'Soukromá deponie dřeva'. Rozhledna ze smrkového dřeva je 12 m vysoká a na nekrytou vyhlídkovou plošinu vede celkem 54 schodů. Je odtud docela pěkný výhled, sice pouze od jihu po jihozápad, a to na Černou Studnici a Bramberk. Stavba už není zrovna v dokonalém stavu (06/2010), a tak doporučuji její návštěvu neodkládat.
Přístup k rozhledně není značen, a tak je trochu problém ji najít. Já vyšel od kostela v Horním Maxově po zelené TZ směrem na Dolní Maxov. Došel jsem k asfaltové silnici,po které jsem pokračoval vlevo do mírného stoupání směrem na obec Karlov. Asi po 500 m protíná tuto silnici červená TZ. Zde je třeba na ní odbočit vpravo a pokračovat po ní asi jen 60 m. Dojdeme do lesa, kde "červená" odbočuje vlevo, ale my pokračujeme rovně. Dostaneme se na louku po které půjdeme po málo prošlapané cestě asi 400 m. Za druhým výběžkem lesa už věž uvidíme. Chce to nevzdávat, stojí to za to!

Scholzberg - Soukromá deponie dřeva nad Horním Maxovem Scholzberg - Soukromá deponie dřeva nad Horním Maxovem Scholzberg - Soukromá deponie dřeva nad Horním Maxovem - 54 schodů nás zavede na vyhlídkovou plošinu ve výšce 12 m Scholzberg - Soukromá deponie dřeva nad Horním Maxovem - výhled na JZ - kostel v Horním maxově a rozhledna Bramberk Scholzberg - Soukromá deponie dřeva nad Horním Maxovem - poslední úsek vede přes tuto louku, věž stojí až za druhým výběžkem lesa